Letecký úrad – zmena vedenia nevyhnutná

Autor: Roman Milián | 17.5.2011 o 8:00 | Karma článku: 6,47 | Prečítané:  1769x

V predchádzajúcich článkoch som načrtol hlavný a dlhodobý problém Leteckého úradu, ktorý vidím ako hlavný dôvod súčasnej mizérie slovenského letectva – dlhodobo, dnes už takpovediac tradične nekvalifikovaný výber osoby na post riaditeľa Leteckého úradu. Myslím si, že ak má byť Letecký úrad štátom zriadenou organizáciou, ktorá bude plniť svoje úlohy, pre ktoré bola zriadená, musí byť zrejmá predovšetkým vízia, kam sa chceme v leteckej problematike posúvať a v tomto ohľade musí byť vytvorená koncepcia, ako postupovať k definovaným cieľom. Niekto asi namietne – ale veď toto máme! Hm, možno máme, ale potom sa pýtam, prečo sa po každej politickej zmene krajiny dejú také zásadné, odbornému prístupu odporujúce zmeny v Leteckom úrade? Vďaka politikárčeniu, ktorého hlavnou hybnou silou je osobný prospech, sa celé letecké odvetvie tacká ako opitá mucha  tancujúca povestný tanec "prestavbáčik" - krok vpred, dva kroky vzad...

Píšem o tomto probléme, pretože sa nad ním zamýšľam.

A nie som sám. Uvedomujem si, že zatiaľ vyzerajú moje príspevky iba ako konštatovanie stavu a bezduchá kritika tohto stavu, ale ja nechcem byť kritikom preto, že ma kritizovanie baví. Na to je na Slovensku ľudí dosť. Chcem byť konštruktívny, a preto sa dnes pokúsim načrtnúť možnosti riešenia hlavného problému Leteckého úradu. Podotýkam, že nasledujúce informácie už nie sú vyjadrením iba môjho súkromného názoru. Sú to výsledky diskusií s mnohými ľuďmi, ktorí sa problematike profesionálne venujú a vyznajú sa. Všetci sa zhodujeme na tom, že osoba v postavení riaditeľa Leteckého úradu musí spĺňať najmä tieto kvalifikačné a ľudské predpoklady:

  • odborne zdatná v leteckej problematike (akokoľvek dobrý manažér musí byť zorientovaný v odbornej problematike, o tom azda nemusíme diskutovať),
  • poznajúc problematiku musí byť spôsobilá vytyčovať ciele a z nich vyplývajúce úlohy (koncepčné a strategické myslenie založené na poznaní odbornej problematiky a schopnosti myslieť perspektívne),
  • schopná riadiť ľudí v organizácii, aby robili čo majú robiť tak, aby celá organizácia plnila funkciu, pre ktorú bola vôbec založená,
  • osoba nekonfliktná, čo nevylučuje dôraznosť pri riadení a presadzovaní cieľov,
  • zdatná v informačných technológiách - poznať možnosti súčasných IT a trendy vývoja IT je nevyhnutné, aby boli IT zmysluplne naprojektované, nasadzované a využívané, pretože tie predstavujú nezanedbateľné úspory času, materiálu, odbremenenie ľudí (automatizácia), efektívne narábanie s informáciami (zber, spracovanie a následná distribúcia spracovaných informácií); IT predstavujú najmä budúcnosť, ktorej sa aj tak nevyhneme, tak na čo čakať?
  • osoba schopná komunikovať naprieč záujmovými skupinami a politickým spektrom, čo je predpodkladom pre dlhodobé napĺňanie odvetvových cieľov bez ohľadu na politické zmeny;
  • zameranie osoby riaditeľa LÚ prísne na odborné riadenie a vylučovanie politických sporov zo života čisto odbornej problematiky letectva, v ktorom politikárčenie nemá čo hľadať.

Je nepochybné, že súčasný riaditeľ LÚ nespĺňa väčšinu uvedených požiadaviek. Nerád by som tomuto človeku krivdil a ešte mu nakladal v tejto nezávideniahodnej situácii, ale je naozaj ťažké uviesť, či vôbec niektorú požiadavku spĺňa a ak, tak do akej miery.

Osoba, ktorá je od svojho menovania do funkcie v permanentných konfliktoch, ktorých neubúda, ale naopak pribúda s pribúdajúcim časom zotrvávania vo funkcii, je potvrdením opodstatnenosti a dôležitosti nielen odborných a manažérskych, ale aj osobných a ľudských kvalít každej osoby, ktorá by chcela zodpovedne, kvalifikovane a spoľahlivo viesť Letecký úrad. (Spoľahlivo neznamená absolútnu neomylnosť :-).

Kto je zodpovedný za dnešný stav?

Aj keď je zrejmé, že dnešná mizéria letectva SR ide v prvom rade na vrub absolútnej nekompetentnosti poradcov ministrov pre oblasť letectva, t.j. tých osôb, ktoré si politici prizývajú ako „odborníkov“ pre túto oblasť, vinu samozrejme nesú aj politici, ktorí zhoršujúci sa stav dlhodobo ignorujú. Ale keďže doteraz sa táto problematika neprepierala v takom rozsahu a tak intenzívne, je možné, že ministri v záplave informácií a záľahe povinností neregistrovali úpadkové tendencie a signály SOS. Dajme im preto šancu ukázať opak.

Dnes je ale našťastie v letectve situácia taká, že spočiatku izolované a niekedy aj konkurenčné osoby a organizácie sa postupne spájajú okolo spoločného problému. Vzájomne informovaní a kultivovaní spätnou väzbou nachádzajú čoraz viac argumentov, priestoru i vôle, aby presadzovali svoj náhľad na riešenie problémov, ktoré ich trápia a ktoré sú úzko späté s formovaním podmienok ich profesionálneho života.

Výzva na spoluprácu

Na záver chcem zainteresovanú verejnosť vyzvať a prizvať k ďalšej diskusii na tému „aké požiadavky má spĺňať osoba riaditeľa Leteckého úradu“? Pošlite mi svoj názor. Niekoľko dôvodov, prečo tak urobiť:

1./ Každý náš čin, dokonca aj to najvšednejšie každodenné správanie, je namierené do budúcnosti. Čím väčšieho počtu ľudí sa daný čin dotýka, tým menej by nám malo byť ľahostajné, aké budú jeho krátkodobé či dlhodobé dôsledky. Nekompetentný výber osoby riaditeľa LÚ spôsobuje problémy v celom odvetví, či si to pripustíme alebo nie

2./ Dnes sa nachádzame v situácii, kedy je verejnosti viac či menej jasné, že mnohé z problémov, ktoré sa v posledných mesiacoch okolo Leteckého úradu vyhrotili, mohli mať podstatne menej dramatický priebeh, keby sme v dostatočnom predstihu kriticky a neúprosne posudzovali riaditeľov LÚ podľa výsledkov ich práce a nútili politikov k náprave. Keď to zhrnieme, títo „odborníci“ prekypujú rovnako jasavým ako neodôvodneným optimizmom pri svojom dosadzovaní do funkcie, následne svojím správaním vyvolajú väčšie či menšie problémy a vzápätí nedostatok dôveryhodnosti celého odvetvia. Rozklad systému letectva, pokles konkurencieschopnosti, zníženie počtu pracovných miest, zadlžovanie prevádzok a podobne sú priame dôsledky takéhoto počínania, niekedy až vyčíňania. Pokles životnej úrovne, kvality života a nevyhnutnosť pracovať v zahraničí na seba nenechali dlho čakať. Pracovať dnes v letectve doma, v SR, je takmer nemysliteľné... Tohto sme sa dožili za to, že sme pasívne čakali, že „odborníci“ dosadzovaní na post riaditeľ LÚ urobia niečo z toho, čo sa od nich očakávalo.

3./ Ďalší problém spočíva v tom, že čo človek, to iná predstava o tom, čo je žiaduce. Navyše, pre väčšinu ľudí ciele presahujúce horizont ich osobných záujmov strácajú praktický význam. Inak povedané - ak si nemôžu ihneď prilepšiť, nie sú motivovaní robiť nič užitočné. A tak sme namiesto odborného riadenia LÚ, dostali zásahy do života letectva motivované výlučne osobným prospechom. Namiesto udržania stavu (ak už nie rozvoja) iba úpadok... Dosadzovanie politických nominantov bez posudzovania ich spôsobilosti je cestou do pekla.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?