Prípad 2 - lietadlo SHARK

Autor: Roman Milián | 20.8.2011 o 8:00 | (upravené 29.8.2011 o 18:26) Karma článku: 10,71 | Prečítané:  6827x

Písať vlastný blog som začal v čase, kedy sa okatým príkladom neschopnosti Leteckého úradu SR zmysluplne konať javila skutočnosť, že na slovenskej oblohe lieta lietadlo SHARK bez patričných oprávnení. Dnes, po čase som presvedčený, že výrobcu lietadla, pána Šusteka, k takémuto konaniu dohnalo číre zúfalstvo. Dôvody, pre ktoré si myslím niečo také, predkladám v ďalšom texte.

Svojho času, pred niekoľkými rokmi sa letecký technik Ing. Šustek rozhodol postaviť lietadlo. Bez ambícií na sériovú výrobu. Postaviť si jedno lietadlo môže ktokoľvek, výroba individuálnych lietadiel nie je jednotlivcovi zakázaná ani vyhradená iba leteckým fabrikám. Tak sa teda pán Šustek rozhodol postaviť lietadlo pre overovanie vlastných myšlienok, nápadov, vlastné vzdelávanie a prípadne vlastnú turistiku - lietadlo experimentálne (klasifikácia podľa predpisu L8A, článok 9.1 Kategória spôsobilosti, odst. 9.1.2.1 Experimentálna (Experimental) (predpis).

Vzhľadom na fakt, že nikto nesmie nikoho obmedzovať v snažení o vlastné vzdelávanie, v leteckom predpise sa píše o povinnosti OZNÁMIŤ ÚMYSEL postaviť individuálne lietadlo, nie o povinnosti POŽIADAŤ O POVOLENIE/SÚHLAS postaviť individuálne lietadlo... V predpise sa dokonca nehovorí ani o povinnosti oznamovať a fakt, že staviteľ sa rozhodne stavať, musí LÚ po oznámení akceptovať! Žiadosť o povolenie vyrábať  lietadlá sa podáva iba v prípade, keď žiadateľ sám navrhne typovú certifikáciu už na samom počiatku úmyslu stavať lietadlá sériovo, t.j. s úmyslom podľa prvého kusu vyrábať ďalšie kusy. Prosím, dobre si zapamätajte tento fakt, je rozhodujúci pre plné pochopenie patálií pána Šusteka s úradníkmi Leteckého úradu SR.

Pán Šustek následne, v súlade s predpisom L8A, Hlava 4, článok 4.5 - „Osvedčenie letovej spôsobilosti lietadiel" (predpis) oznámil listom zo 06.08.2010 (list) Leteckému úradu SR svoj úmysel postaviť individuálne lietadlo. Postaviť si experimentálne lietadlo je možné v podstate bez problémov, pred jeho stavbou je však potrebné oznámiť tento úmysel národnému úradu pre civilné letectvo. Ako sme videli vyššie, toto pán Šustek urobil. Pri oznámení navrhnete: predpisovú základňu, kto z Vášho okolia vhodne kvalifikovaný bude v stavebnom denníku potvrdzovať etapy stavby a miesto stavby. Samozrejme, úrad sa môže rozhodnúť pravidelne kontrolovať vašu stavbu, no nie riadiť. Je na úrade, či sa rozhodne prísť 1x či 10x. Úrad stavbu individuálneho lietadla iba akceptuje, nie kontroluje! Úrad pre civilné letectvo tento dozor vykoná v zmysle predpisov, ktorými sa pri svojej činnosti riadi. Letecký úrad SR teda listom z 24.08.2010 vzal na vedomie rozhodnutie staviteľa a v súlade s ďalšími smernicami, predpismi a nariadením Únie - EASA odpovedal. (list).

V ďalšom pán Šustek listom z 02.09.2010 pozval úradníkov Leteckého úradu SR na úvodné pracovné rokovanie k oznámenej stavbe lietadla (list). Stretnutie sa konalo 09.09.2010 na pôde výrobcu (vtedy v Trenčíne na letisku). Úradníci skontrolovali pripravenú dokumentáciu tak, ako o ňu požiadali listom zo dňa 24.08.2010, a na potvrdenie každý list pri svojom výkone práce opečiatkovali. Dňa 09.09.2010 Predložil pán Šustek Leteckému úradu SR dokumenty, ktoré si úrad vyžiadal (list, strany 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8):

  • postup práce a časový harmonogram výroby lietadla SHARK-2,
  • úplný a prehľadne usporiadaný aerodynamický výpočet lietadla,
  • úplne a prehľadne usporiadaný pevnostný výpočet lietadla,
  • výrobná dokumentácia lietadla SHARK-2,
  • zoznam kritických častí lietadla SHARK-2 z hľadiska bezpečnosti letu,
  • zoznam pevnostných, pozemných a letových skúšok lietadla SHARK-2

Po odovzdaní dokumentácie na preštudovanie úradníkom pán Šustek pozval listom z 21.10.2010 (list) úradníkov Leteckého úradu SR na pracovné rokovanie a dokumentovanie postupu stavby lietadla SHARK-2. Listom z 28.10.2010 (list) Letecký úrad odpovedal, že dňa 04.11.2010 vykonajú inšpektori Leteckého úradu SR kontrolu stavby lietadla SHARK-2. 04.11.2010 inšpektori LÚ SR vykonali kontrolu stavby lietadla a napísali záznam, v ktorom nevytkli zhotoviteľovi žiadne nedostatky (záznam). V zázname je o.i konštatované, že rozostavanosť lietadla zodpovedá záznamom v denníku. Človek by si mohol myslieť, že ak splníte požiadavky predpisov a úradníkov, môžete robiť... Tak aj pán Šustek, plný nadšenia a radosti, že robí, čo ho teší, usilovne pracoval na výrobe svojho lietadla. Poučený dovtedajšími skúsenosťami plnil aj neopodstatnené požiadavky úradníkov a tešil sa na deň, kedy dokončí svoje dielo. A potom to prišlo ...

22.11.2010 pán Šustek dostal list od samotného generálneho riaditeľa Leteckého úradu SR z 10.11.2010 (6 dní po bezproblémovej návšteve inšpektorov u p. Šusteka), ktorým tento „Rozhodnutím" ako hrom! administratívne zastavil de facto ďalšiu prácu na lietadle (hoci LÚ nevydáva súhlas na stavbu, ale stavbu iba "BERIE NA VEDOMIE) SHARK A-002 (rozhodnutie, strany: 1, 2). Toto Rozhodnutie pán Šustek neskôr napadol - pozrite si, ako rozložil argumenty riaditeľa LÚ SR (reakcia). Tiež si dovolím upriamiť pozornosť čitateľa na fakt, že riaditeľ LÚ SR sa svojím Rozhodnutím snaží zastaviť konanie o súhlase so stavbou lietadla, ale také konanie vôbec neprebiehalo, pretože pán Šustek o takýto súhlas nikdy nepožiadal, a to z jednoduchého dôvodu - pri stavbe individuálneho lietadla to nie je potrebné. Keď som sa pána Šusteka opýtal, prečo reagoval na Rozhodnutie riaditeľa LÚ SR až s odstupom 9 mesiacov, tak z dvoch dôvodov:

  • konanie o takejto žiadosti neprebiehalo, takže akt riaditeľa LÚ SR nesmeruje k ničomu, čo by sa dialo, a takýto akt je zbytočný, bezvýznamný, nulitný,
  • druhý dôvod bol ten, že „som nechápal, ako niekto môže bez vážnych dôvodov takto flagrantne porušovať ústavu a negovať 7 mesačnú prácu výrobcu a vlastného Výrobného a certifikačného oddelenia LÚ".

Čo sa dialo následne, je čistá komédia - riaditeľ LÚ SR svojím Rozhodnutím zo dňa 10.11.2010 „zastavil konanie o súhlase so stavbou lietadla" pána Šusteka, o ktoré pán Šustek nikdy nepožiadal, pán Šustek ako neveriaci „Tomáš" bez ohľadu na toto Rozhodnutie pozval listom z 24.01.2011 inšpektorov LÚ SR na ďalšiu priebežnú kontrolu (list) a čuduj sa svet - inšpektorka LÚ SR p. Gavenčiaková dňa 31.03.2011 prišla na kontrolu stavby lietadla SHARK A-002...

Nebudem špekulovať o dôvodoch takéhoto zvláštneho prístupu Leteckého úradu SR k p. Šustekovi, môj skromný názor je, že niekto buď dlhodobo nie je pri zmysloch, alebo sú tu iné dôvody, prečo zabrániť p. Šustekovi vo výrobe vlastného lietadla.

...

Úradníci LÚ SR si pravdepodobne uvedomili, že nulitné správne akty nevedú k zastaveniu pána Šusteka, a tiež si pravdepodobne veľmi dobre uvedomujú, že by proti nemu - ak by sami verili v opodstatnenosť Rozhodnutia riaditeľa LÚ SR - mali zakročiť v správnom konaní. To neurobili. A tak vymysleli niečo iné...

Úradníci Leteckého úradu SR 29.07.2011 faxom oslovili riaditeľa letiska v Piešťanoch, aby znemožnil prístup „lietadla" (je nepochybné, že ide o vec p. Šusteka) na letisko. Samotný fax, jeho plné znenie a najmä brilantný štýl jeho pisateľa si môžete pozrieť tu (fax). Súčasne predkladám odpoveď pána Šusteka, jeho reakciu na toto konanie úradníkov (reakcia na fax).

Posúďte sami. Dajte nám vedieť svoj názor. Tu to môžete urobiť anonymne, a tak bez strachu z postihov.

- - - - -

Bez komentára

Demokracia a`la Slovakia - po zverejnení článku uvedeného vyššie sa niekto, koho sa zverejnené informácie pravdepodobne veľmi dotkli, rozhodol dať svoj názor najavo a poškodil povrch drahých dverí pána Šusteka akousi agresívnou látkou. Podľa informácií svedka udalosti bol pri týchto dverách videný zamestnanec Leteckého úradu SR... (fotografie dverí: 1, 2, 3, 4)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?