Keby bol riaditeľom Leteckého úradu súdny človek,

Autor: Roman Milián | 14.4.2012 o 13:38 | (upravené 14.4.2012 o 20:21) Karma článku: 5,81 | Prečítané:  1182x

ako by mal postupovať, aby Letecký úrad začal konečne plniť úlohy, ktoré mu prislúchajú? Každá osoba vedomá si nielen právomocí a výhod plynúcich z funkcie riaditeľa Leteckého úradu, ale aj zodpovednosti voči spoločnosti, daňovým poplatníkom a leteckej komunite si musí položiť otázku "čo robiť v dnešnej situácii", aby dnešný kontroverzný stav vecí posunul do inej roviny?

Slovným spojením "posunúť stav vecí do inej roviny" mám na mysli predovšetkým zmenu orientácie štátnej organizácie z dnešnej, zameranej výlučne v prospech súkromných a úzko skupinových záujmov, na spoločné a verejné záujmy. Na druhej strane, presadzovanie verejného záujmu nepôjde bez rešpektovania osobných a skupinových záujmov. Nežijeme predsa v kolektivistickom politickom systéme, ktorý bezohľadne podriaďuje jednotlivca kolektívu. Dnes žijeme v opačnom extréme - individuálne a skupinové záujmy parazitujúce na finančných možnostiach vyčlenených vo verejnom záujme konajú absolútne bez ohľadu na tento konkrétny verejný záujem. Takýto prístup môže viesť iba k jednému - vzneseniu požiadavky na ukončenie financovania neuspokojovaného verejného záujmu z verejných financií. Ak teda chceme byť úspešní pri presadzovaní „verejného záujmu", musíme vziať na vedomie individuálne a skupinové záujmy. Nie je možné ich ignorovať či potierať. Práve naopak - individuálne a skupinové záujmy je možné rozumným riadením využiť ako katalyzátory ozdravných a rozvojových tendencií, z ktorých budú mať osoh všetci - jednotlivci, skupiny i širšia verejnosť.

V zásade akákoľvek osoba zodpovedná za riadenie Leteckého úradu musí vziať v plnej miere na vedomie stav, ktorý dnes v tejto štátnej inštitúcii je.

Stručná charakteristika súčasného stavu

  • presadzovanie individuálnych a úzko skupinových záujmov je orientované na získavanie rozhodovacích právomocí výlučne s cieľom dostať sa k finančným zdrojom, snaha o zmysluplné, odborné riadenie odvetvia nie je pozorovaná,
  • odvetvie civilného letectva ako-tak prežíva, lepšie povedané dožíva vďaka zotrvačnosti kedysi dobre nastavených parametrov, ALE - vďaka absencii snahy o udržiavanie aspoň uspokojujúceho stavu sú zrejmé dlhodobé úpadkové tendencie; tie sa stávajú stále viac zrejmými a je stále ťažšie pred verejnosťou ich zakryť,
  • celkovo odvetvie civilného letectva upadá, rozkladá sa a vďaka tomu sú možnosti profesionálnej sebarealizácie či podnikania (na škodu všetkých) stále menšie, podmienky stále horšie.
  • Ak tu niekomu niečo chýba, prosím odoplnenie v diskusii kčlánku.

Čo riešiť, ako riešiť

V diskusiách k prechádzajúcim článkom je napísaných niekoľko tém, ktoré si žiadajú pozornosť čím skôr. Súčasne je možné pozorovať istú personálnu nevraživosť vnútri „leteckej komunity". Tá je sčasti pochopiteľná, napriek svojej opodstatnenosti podľa mňa kontraproduktívna. Najvážnejšími témami, zrelými na urýchlené (nie však uponáhľané) riešenie, sú:

  • inovácia Leteckého zákona,
  • práca na urýchlené dobehnutie zameškaného v oblasti začleňovania medzinárodne platných predpisov do vnútroštátneho systému noriem civilného letectva (implementácia, preklady...),
  • nekompromisné vyžadovanie rešpektovania vnútroštátne platných právnych noriem a medzinárodne záväzných leteckých noriem úradníkmi pri výkone štátneho odborného dozoru,
  • dôsledný výkon povinností od každého zamestnanca Leteckého úradu.

Osobne som zásadne proti personálnym čistkám

V organizácii bohatej iba na čas, ale chudobnej na všetky ostatné zdroje považujem za neefektívnu akúkoľvek snahu o plošné personálne zmeny. Odvádzajú pozornosť od dôležitých verejných záujmov, odčerpávajú energiu a zdroje. Každá osoba, ktorá sa bude cítiť v ohrození, bude klásť odpor. Okrem toho si treba uvedomiť, že zväčša ide o osoby s významným politickým vplyvom v pozadí, čo robí ich „odstraňovanie" z funkcií ešte náročnejším. Ak náhodou tieto osoby vedia, čo majú vo funkcii, ktorú momentálne zastávajú, robiť, ale nerobia to, pretože nemusia, je potrebné nájsť spôsob ako ich primäť pracovať kompetentne a v súlade so zákonmi, a nie sa ich snažiť za každú cenu nahradiť inými osobami. Najmä nie osobami, ktoré o danej problematike nemajú ani „šajnu", ale sú moji kamaráti.

V živote som sa stretol s mnohými osobami, ktoré sa do funkcií dostali vďaka svojím politickým kontaktom. Robiť síce vedeli, ale nerobili, pretože nemuseli. Keď sa zmenilo ich politické predstavenstvo, niekedy si mohli vybrať - buď budú pracovať tak ako sa od nich očakáva, alebo opustia organizáciu. Väčšina z týchto ľudí začala pod novým vedením odvádzať dobrú prácu. Začali pracovať, lebo museli začať pracovať. Tí ostatní museli odísť. Ale všetci boli ľuďmi, ktorých po politickej linke ich politickí rivali chceli plošne odstraňovať. Musíme sa rozhodnúť - chceme permanentnú personálnu vojnu alebo ideme pohnúť veci smerom, ktorý nám všetkým donesie viac možností na prácu, sebarealizáciu, podnikanie, vyššie platy? Jediným kritériom hodnotenia úradníkov Leteckého úradu - ak sa chceme pohnúť k zlepšeniu stavu - musí byť schopnosť odvádzať dobrú prácu. Vrátane jeho riaditeľa. Je potrebné nastaviť režim práce v LÚ na vyžadovanie odvádzania práce :-) Od každého. Bez pardónu. kto vie robiť, nech začne robiť, kto nevie robiť, bude musieť odísť.

Ako bude vážne problémy riešiť nový riaditeľ Leteckého úradu, neviem. Ja by som ich riešil naznačeným spôsobom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?