Technologické katastrofy konečne na Slovensku?

Autor: Roman Milián | 3.7.2012 o 8:11 | (upravené 3.7.2012 o 8:25) Karma článku: 10,78 | Prečítané:  2480x

Prvého júla spadla v Bratislave z ničoho nič nová budova. Bola už celkom postavená a jej kolaudácia bola „na spadnutie". V rozpore s bežnými očakávaniami budova spadla skôr, ako by sa normálne dalo čakať. Ešte pred kolaudáciou. „Pád budovy rozhneval aj spolok statikov. Stavebníci podľa nich dlhodobo šetria na projektantoch, tých nekontrolujú statici a chýba aj výrazný dozor na stavbách. 'Iba v minimálnej miere sa uskutočňuje dohľad nad dodržiavaním požiadaviek noriem a technologických predpisov, 'vyhlásil šéf spolku Ján Kyseľ." (zdroj)

Neviem, čím sme si to v našich zemepisných šírkach zaslúžili, ale pád čerstvo postavenej budovy nepriniesol žiadne obete na životoch a škody spôsobené tretím stranám sú takmer nulové. Unikátny jav, samovoľný pád dokončenej, novej budovy však poukazuje na to, že „je niečo choré v tomto štáte".

Netrpím nostalgiou za akýmkoľvek -izmom, v tom prednovembrovom -izme sa však určite nediali samovoľné, nečakané pády stavieb. Nemohli sa. Prečo? Nuž asi preto, že boli rešpektované (stavebné) normy, postupy a odborné činnosti neboli zverované diletantom. Vďaka rešpektovaniu odborného prístupu pri stavbe dodnes nespadli dokonca ani paneláky na Luníku IX v Košiciach, hoci ich obyvatelia z nich za dlhé roky urobili betónový ementál. Keby spadli, asi by sme sa nečudovali, hneď by nám napadlo čosi o narušenej statike. Lenže ony nie a nie spadnúť.

Všetci a najmä tí, ktorí o nás ostatných rozhodujú, by sme mali vziať na vedomie, že dosadzovanie osôb do verejných funkcií iba na základe kritéria „kto s kým bije bandu" je krátkozraké. Ak spadne budova alebo lietadlo na hlavu dementovi, ktorý vznik takej situácie dovolil svojou benevolenciou a/alebo tuposťou, pôjdem poďakovať Stvoriteľovi. Ani v najmenšom však nestojím o to, aby som sa obeťou cudzej tuposti stal ja sám. Dôsledky diletantských a ignorantských rozhodnutí politických nominantov do funkcií, kde sa okrem manažérskych vedomostí a zručností žiada splniť aj odborné kvalifikačné predpoklady, o sebe už dávajú vedieť v podobe technologických katastrof. Niekoľko prípadov, kedy lietadlá naložené dôverčivými cestujúcimi nenarazili do hôr iba vďaka šikovnosti a schopnostiam personálu riadenia leteckej prevádzky, boli varovnými signálmi. Spoliehať sa na to, že šťastne dopadnú aj všetky ďalšie kolízne situácie, je neprijateľné. Summa sumárum, zahoďme ilúzie a vezmime na vedomie, že technologických katastrôf bude pribúdať. Podmienky na to sú úspešne vytvorené. Pripravme sa aj na to, že takéto udalosti so sebou budú prinášať obete na životoch.

Rád by som na tomto mieste pripomenul konštatovanie p. Breju, terajšieho nového riaditeľa LÚ dlhoročnému vedúcemu kancelárie riaditeľa LÚ p. Němečkovi z 9. novembra 2007:

P. Němeček, ďakujem za správu. Bulhari budú testovaní americkým FAA, či môžu byť "category one country", lebo chcú mať možnosť lietať do USA. P. Němeček, nasledujúce slová nepatria Vám, nasledujúce slová patria Slovensku: My žijeme z fiktívneho pocitu, že Slovensko má možno aké také meno a že nám Európa aj iný svet ešte snáď verí, že z hľadiska bezpečnosti prevádzky plníme požiadavky. Ale stavil by som sa, že FAA audit by u nás neprešiel. Pomaly sme už za Bulharmi. Letiská žijú dýchavičným životom, leteckí dopravcovia majú problém platiť za služby a majú ešte iné problémy, dispečerom nerobí problém neveriť výsledkom auditu a prerušiť si na niekoľko dní prevádzku, Letecký úrad nie je plnohodnotnou inštitúciou a audity mu vyčítajú personálnu poddimenzovanosť, Ministerstvo financií nerozumie, čo to pre Slovensko znamená doplniť Leteckému úradu minimálny počet ľudí a oddeliť Útvar vyšetrovania do podoby nezávislej inštitúcie a podobne. O krátky čas sme horší ako Bulhari. Pozdravujem, Breja".

Od uvedenej komunikácie dvoch spomenutej osôb nedošlo k žiadnemu konaniu, ktoré by aspoň vytváralo ilúziu o tom, že sa nechceme dostať do slepej uličky nekompetentného riadenia civilného letectva. Navyše nám „kompetentní" jednoznačne dávajú najavo, že nie sú ochotní urobiť nič zmysluplné - ani 10 násobný nárast počtu leteckých nehôd a incidentov za posledných 10 rokov pri výraznom zredukovaní leteckej prevádzky pre nich nič neznamená. Pani riaditeľka Sekcie Leteckej dopravy na MinDop-e nemá indície o katastrofálnom vývoji bezpečnosti v leteckej prevádzke. Ak už sama nebola spôsobilá „zachytiť" oficiálne štatistiky preukazujúce prehlbujúci sa negatívny trend, bola osobne na túto skutočnosť upovedomená. Osoba, ktorá môže z pozície moci urobiť nesmierne veľa pre zlepšenie stavu, v súkromí možno veľmi milá, pohostinná a usmievavá pani, jednoducho nemá indície... Akoby sa zabudla v nejakej hre. Žeby pevnosť Boyard? Oficiálne štatistiky, fakty má na „háku", ona potrebuje indície. Dnes už nepochybujem o tom, že pani Valíčková v terajšej funkcii čaká na leteckú katastrofu. Pán Breja o úpadku civilného letectva vie už najmenej 5 rokov. Čo urobil, aby sa veci zmenili? Pán Němeček vo funkcii vedúceho kancelárie riaditeľa LÚ tiež musí o tejto situácii vedieť celé dlhé roky. Čo urobil?

Namiesto aktívneho prístupu v záujme udržiavania bezpečnosti leteckej prevádzky (aj) od týchto osôb dostávame permanentný úpadok odvetvia. V priamom dôsledku ich „odborného" vedenia a riadenia odvetvia sú ohrozované ľudské životy. Na čo čakajú „odborníci" Leteckého úradu, podniku Letecké prevádzkové služby, Sekcie leteckej a lodnej dopravy? Na čo čakajú politici, ktorí priamo vymenúvajú do riadiacich funkcií spomenutých štátnych inštitúcií a podnikov osoby pochybných (nielen) odborných ale aj ľudských vlastností? Je to jasné - čakajú na leteckú katastrofu. Čakajú na nevinné obete.

V Bratislave spadol nový dom. Nikoho nezabil. Keď spadne nad územím Slovenska lietadlo naložené cestujúcimi, bez obetí sa to nezaobíde. Koľko obetí potrebujú „kompetentní", aby pochopili, že na výkon odborných činností musia najímať odborne spôsobilých ľudí?

Tento svet nezničia zlí ľudia, ale tí, ktorí sa na zlo len nečinne pozerajú." / (Albert Einstein)

P.S.: Vyzývam odborníkov z prostredia civilného letectva na založenie komisie na presadzovanie odborných prístupov a riešení pri riadení štátom zriadených a financovaných inštitúcií (LÚ, Sekcia LaLD MinDopu, LPS). Napíšte mi na rmn.milian@gmail.com.

Nabudúce si napíšeme niečo o licencovaní leteckého personálu, o tom, ako možno urobiť komplikované testy z teoretických vedomostí na obchodného / dopravného pilota bez toho, aby ste sa museli čokoľvek učiť. Ak sa k tomu dostaneme, rozoberieme si aj otázku, prečo musel Letecký úrad svojho času opustiť jeho vtedajší riaditeľ pán Jančula a prečo je jeho družka p. Orfánusová už druhý raz vedúcou odboru licencovania leteckého personálu...

Do skorého čítania.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?