reklama

Mŕtvy chrobák s platom 3,5 tisíc Eur riadi civilné letectvo

Odvetvie civilného letectva je významnou zložkou ekonomického života väčšiny štátov EU. Vzhľadom k náročným technologickým a bezpečnostným požiadavkám je zaradené do kategórie tzv. vedomostnej ekonomiky s vysokými požiadavkami na vzdelanosť a odbornú spôsobilosť. Civilné letectvo, to nie je len obchodná letecká doprava, ale aj ucelený systém vzdelávania a výcviku odborného personálu, výskumu, vývoja, výroby a štátneho odborného dozoru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Ak má štát fungujúce civilné letectvo, podnecuje záujem o domácu leteckú výrobu, podporuje domácu zamestnanosť a vyššiu kvalifikačnú úroveň svojich občanov, stimuluje turistický ruch a regionálny rozvoj, umožňuje občanom vytvárať a udržiavať živé osobné a obchodné kontakty so zahraničím. Fungujúce civilné letectvo teda nemožno chápať ako zbytočnú vec, akýsi prejav zbytočného luxusu v štáte. Je životnou potrebou pre jeho efektívnejšie fungovanie.

V zmysle zákona 143/1998 o civilnom letectve je kompetenciou výkonu štátneho odborného dozoru v odbore civilného letectva poverené Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Letecký úrad Slovenskej republiky. Prax potvrdzuje, že štátny odborný dozor pre civilné letectvo u nás nemá záujem na fungovaní civilného leteckého priemyslu a leteckej dopravy. Dokonca sú dôkazy o tom, že zmyslom fungovania št. odborného dozoru v SR je snaha potlačiť, ničiť a zničiť akúkoľvek zmysluplnú a životaschopnú aktivitu súvisiacu s civilným letectvom. Je možné konštatovať, že politickí nominanti „riadiaci" štátny odborný dozor priamo a cieľavedomo sabotujú existenciu leteckej výroby, leteckých škôl a výcvikových organizácií, získavanie odborných leteckých kvalifikácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na čele Leteckého úradu SR je od júla 2012 Ing. Ján Breja, ktorý je odbornej leteckej verejnosti mediálne známy výrokmi v súvislostiach so štrajkom leteckých dispečerov v roku 2007. Jeho verejne prednesené výroky, ktorými sa prezentoval vo verejnoprávnej televízii, sú vo vážnom rozpore s jeho vlastným e-mailom, ktorý svojho času rozoslal funkcionárom Leteckého úradu a sekcie leteckej dopravy ministerstva a predstavujú vedomé ignorovanie auditu EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva) a záverečnej správy EUROCONTROLu pred verejnosťou. V predmetnej e-správe Ing. Breja výstižne pomenoval stav civilného letectva SR:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mail Sent: Friday, November 09, 2007 3:24 PM

P. Němeček, ďakujem za správu. Bulhari budú testovaní americkým FAA, či môžu byť "category one country", lebo chcú mať možnosť lietať do USA.

P. Němeček, nasledujúce slová nepatria Vám, nasledujúce slová patria Slovensku. My žijeme z fiktívneho pocitu, že Slovensko má možno aké také meno a že nám Európa aj iný svet ešte snáď verí, že z hľadiska bezpečnosti prevádzky plníme požiadavky. Ale stavil by som sa, že FAA audit by u nás neprešiel. Pomaly sme už za Bulharmi. Letiská žijú dýchavičným životom, leteckí dopravcovia majú problém platiť za služby a majú ešte iné problémy, dispečerom nerobí problém neveriť výsledkom auditu a prerušiť si na niekoľko dní prevádzku, Letecký úrad nie je plnohodnotnou inštitúciou a audity mu vyčítajú personálnu poddimenzovanosť, Ministerstvo financií nerozumie, čo to pre Slovensko znamená doplniť Leteckému úradu minimálny počet ľudí a oddeliť Útvar vyšetrovania do podoby nezávislej inštitúcie a podobne. O krátky čas sme horší ako Bulhari. Pozdravujem, Breja

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Breja neignoroval len AUDIT EASA, ale najmä záverečnú správu EUROCONTROL zo 16.5.2007, ktorá má 53 strán a obsahuje veľmi vážne nálezy. Na konci správy sú uvedené zistené nezhody, kde sa opakovane objavuje text "generujú neakceptovateľnú úroveň rizika". Každá nezhoda obsahuje 5 právnych noriem a pochybenie je zaškrtnuté, v niektorých prípadoch sú aj 3 porušenia. Správa bola pripomienkovaná 7x, až potom bola publikovaná v terajšej „vágnej" podobe. Juan Vázquez Sanz v neoficiálnom rozhovore povedal, že keby boli uvedené všetky zistené nedostatky, LPS by prišlo o licenciu, a to už by bolo o politike. Aj preto bolo politikmi a dotknutými „odborníkmi" LPS š.p. zinscenované divadlo a v TV bolo zverejnené vyhlásenie, že je všetko v najlepšom poriadku. Samozrejme, „kompetentní" si pomohli aj tým, že problematické informácie vyhlásili za „utajené z hľadiska security". Kto do toho videl bolo mu na zvracanie. V súčasnosti Ing. Breja, ktorý o hlbokom úpadku a vážnej, systémovej kríze civilného letectva vie, je riaditeľom Leteckého úradu SR, teda hlavou štátneho odborného dozoru civilného letectva. A nerobí nič, aby sa neželaný stav zmenil k lepšiemu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ing. Ján Breja je pôvodnou profesiou stavebný inžinier. Nemá žiadne odborné letecké vzdelanie či certifikát odbornej spôsobilosti v odbore civilného letectva. V civilnom letectve sa nikdy profesionálne neangažoval. V roku 2006 bol ako politický nominant Smeru SD dosadený na post generálneho riaditeľa sekcie civilného letectva MDVaRR SR a v júli roku 2012 na post riaditeľa Leteckého úradu SR . Od toho času aj napriek skutočnosti, že bol niekoľkokrát odbornou leteckou verejnosťou upozornený na prešľapy svojho predchodcu a niektorých zamestnancov úradu hraničiacich s páchaním závažnej trestnej činnosti, sa nijako pracovne neangažuje. Za svoju nečinnosť poberá od štátu plat cca 3.500 Eur mesačne.

Nie je žiadnym verejným tajomstvom, že Ing. Breja je chránencom štátneho tajomníka MDV a RR SR JUDr. Andreja Holáka, ktorý ho do tejto funkcie presadil. Postup štátneho tajomníka JUDr. Holáka pri menovaní Ing. Breju na post riaditeľa Leteckého úradu SR je názornou ukážkou kamarátstva a klientelizmu, ktoré panujú v politike SR. Na jazyku slová o odbornosti, v praxi ignorovanie odbornosti. Nečinnosť, nekompetentnosť a odborná nespôsobilosť Ing. Breju stála daňových poplatníkov už niekoľko desiatok tisíc EUR. Pritom je v tomto štáte dostatok odborne a morálne spôsobilých kandidátov, schopných zastávať aj post riaditeľa Leteckého úradu SR, evidovaných na úradoch práce.

Známy výrok nedávno zosnulého amerického generála Normana Schwarzkopha, hlavného stratéga a architekta Irackej vojny z roku 1991 hovorí, že... „Niet lepšej školy života, než dlho a zblízka pozorovať hlupáka vo vedúcej funkcii. Až potom vidíme ako sa veci nemajú robiť."

V našich podmienkach má verejnosť možnosť pozorovať správanie sa Ing. Breju vo funkcii riaditeľa leteckého úradu SR. Leteckého analfabeta, ktorý nemá žiadne právo tento post zastávať, a to z dôvodov osobnej a odbornej nespôsobilosti. Nečinnosť tohto politického nominanta v riadiacej funkcii je príznačným prejavom v SR panujúcej zvrátenej personálnej praxe.

Ak by vo vedení tohto štátu existovala čo len štipka zodpovednosti a zdravého rozumu, politici by nedovolili ľuďom odborne nespôsobilým zasahovať do odbornej problematiky, ktorej nerozumejú. Obávam sa ale, že uprednostňovanie takýchto typov osôb pri politickom dosadzovaní do kľúčových pozícií v štátnej administratíve, ako je to posledných 24 rokov, nie je náhodné a dovolávať sa zdravého rozumu nemá žiadny význam. Pretože je zrejmé, že nie je vecou náhody, že kráčame po ceste smerom k sociálnej deštrukcii.

Občianske združenie „nezávislá Komisia pre odborné riadenie civilného letectva" (www.nkorcl.sk) disponuje dostatkom vhodných kandidátov schopných odborne a kvalitne zastávať vrcholové posty vo výkone štátneho odborného dozoru civilného letectva. Preto vyzýva št. tajomníka MDV a RR SR JUDr. Andreja Holáka na osobné stretnutie.

Roman Milián

Roman Milián

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Život nám zťažujú dve kategórie ľudí - hlupáci a darebáci. Podľa mojej mienky ani jedni by nemali mať zásadný vplyv na náš život. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu